Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan,Jabatan Agama Islam Selangor adalah salah satu daripada lapan (8) bahagian yang diwujudkan bagi menjalankan dan menggerakkan aktiviti serta fungsi Jabatan Agama Islam Selangor. Bahagian ini ditugaskan sebagai sayap yang memastikan tugas-tugas mencegah kemungkaran dan penguatkuasaan undang-undang dilaksanakan dengan penuh integriti, professional dan efisien. Bahagian ini yang telah diwujudkan semenjak tahun 1995 dan telah melalui perubahan dari segi fungsi, keanggotaan, peralatan dan cara bekerja.
Sehingga kini, Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan, Jabatan Agama Islam Selangor dianggotai seramai 122 orang anggota di pelbagai kategori dan diketuai oleh seorang Ketua Penolong Pengarah. Bahagian ini yang beroperasi di Ibu pejabat JAIS di Tingkat 4, Menara Utara Bangunan Sultan Idris Shah, No.2 Persiaran Masjid Bukit SUK Seksyen 5, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan juga menguruskan hal ehwal pentadbiran, kakitangan dan siasatan serta keperluan logistik bahagian seluruh negeri Selangor.
Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan, Jabatan Agama Islam Selangor ini mempunyai lapan (8) cawangan yang ditempatkan di setiap lapan (8) daerah di seluruh negeri Selangor bagi melaksanakan dasar-dasar dan prinsip-prinsip yang sama dalam melaksanakan tugas. Bahagian ini juga telah mewujudkan Bilik Gerakan 24 jam (Hotline) yang telah menetapkan sistem pengoperasiannya dikendalikan oleh enam (6) orang anggota bagi mengendalikan sistem maklumat sehenti (one stop centre) di peringkat negeri Selangor. Bilik Gerakan yang berfungsi 24 jam ini menggunakan talian khas 1800 88 2424 sebagai talian aduan yang boleh dihubungi oleh orang awam bagi menyampaikan maklumat kejadian kes-kes jenayah Syariah di negeri ini.
Sehingga kini, Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan JAIS terus menjalankan tanggungjawab yang telah ditentukan dengan mengutamakan integriti dan secara professional dalam melaksanakan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang Syariah di negeri Selangor.
Visi
Merealisasikan Khaira Al Ummah Melalui Penguatkuasaan Undang-Undang Syariah.
Misi
Melahirkan Pasukan Penguatkuasa Yang Berintegriti Dan Professional dalam melaksanakan Tugas-Tugas Penguatkuasaan Undang-Undang Syariah.
Objektif
Menguatkuasakan Undang-Undang Hal Ehwal Islam Dengan Penuh Integriti, Professional dan Efisien.
Objektif Kualiti
- Pegawai lnkuiri (Pl) memberi maklumat berstatus For Futher Action (FFA) bagi kes jenayah syariah kepada Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA) dalam tempoh tidak melebihi 12 jam untuk diambil tindakan.
- PPA hendaklah melaksanakan tindakan penguatkuasaan dalam tempoh tidak melebihi 48 jam daripada maklumat berstatus For Futher Action (FFA) diterima.
- Menghantar Kertas Siasatan ke Jabatan Pendakwaan Syariah Selangor (JPSS) oleh Unit Daftar dan Dekri dalam tempoh limo (5) hari setelah kertas siasatan disemak dan disyorkan oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan (KPP BPN).
- Melengkapkan kertas siasatan bagi kes Matrimoni dalam tempoh 40 hari bekerja selepas pegawai penyiasat menerima arahan tentang suatu fail siasatan perlu dibuka. Bagi kes tertentu yang perlu lanjutan tempoh siasatan, hendaklah mendapatkan arahan melalui minit pada kertas siasatan daripada Ketua Unit dan Ketua Seksyen.
- Pegawai Penyiasat hendaklah melengkapkan semua kertas yang dikembalikan dalam tempoh tidak melebihi 20 hari bekerja selepas arahan diterima. Bagi kes tertentu yang perlu lanjutan tempoh siasatan, hendaklah mendapatkan arahan melalui minit pada kertas siasatan daripada Ketua Unit dan Ketua Seksyen.
- PPA hendaklah mengambil tindakan awal terhadap maklumat berstatus Out Procedure (OP) dalam tempoh tidak melebihi sepuluh(10)hari bekerja setelah mendapat arahan dari Ketua Penolong Pengarah Bahagian (KPP BPN).
Piagam Pelanggan
Memberikan nombor rujukan maklumat awam kepada pemberi maklumat sekiranya diminta selepas satu maklumat lengkap diterima.
Memberi jawapan akuan terima don tindakan susulan yang akan diambil kepada semua surat menyurat yang diterima secara rasmi melalui pos/ berdaftar /faks don emel dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh minit KPP.
Memberi maklum bolas terhadap aduan yang diterima melalui aplikasi Hotline JAIS dalam tempoh tidak melebihi 48 jam.
Memberi maklum bolas terhadap permohonan laporan tangkapan dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh minit KPP.
Fungsi Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan
- Mengurus pengurusan pentadbiran bahagian seperti urusan pemfailan, urusan surat menyurat, urusan perkhidmatan kakitangan (kehadiran, cuti dan latihan), urusan aset serta harta modal dan perolehan.
- Mengurus penerimaan dan tindakan terhadap maklumat tentang suatu kesalahan, waran tangkap dan penjagaan orang yang ditahan (OKT) di Mahkamah di Negeri Selangor.
- Mengurus ketepatan fakta, isu-isu perundangan yang berkaitan dengan undang-undang Syariah dan penyediaan kertas siasatan (IP) seluruh Negeri Selangor untuk tujuan pendakwaan.
- Mengurus pengurusan daftar, data dan sistem agar dapat dilaksanakan dengan lancar serta berkesan.