Portal Rasmi Jabatan Agama Islam Selangor Portal Rasmi Jabatan Agama Islam Selangor
faq
contact
aduan
peta laman
waktu solat
  • BM
  • EN
  • BM
  • EN

Jumaat, 08 Ogos 2025 | 14 Safar 1447H

faq
contact
aduan
peta laman
waktu solat

Khamis, 17 Julai 2025 | 21 Muharam 1447H

Menu
Portal Rasmi Jabatan Agama Islam Selangor
  • Home
  • Corporate
    • Department
    • Our Leaders
    • Director's Message
    • Chief Digital Officer (CDO)
    • ICT Security Officer (ICTSO)
    • Overview
    • Vision & Mission
    • Islamic.Saviour.Obedience (I.S.O)
    • Organization Chart
    • Customer Charter
    • Strategic Plan
    • ICT Strategic Plan
    • Staff Directory
    • State Government
    • Selangor EXCO Committee
    • State Government Policy
    • SUK Notice Letter
    • Division
    • Bahagian Khidmat Pengurusan (BKP)
    • Bahagian Undang-undang Keluarga (BUUK)
    • Bahagian Pendidikan Islam (BPI)
    • Bahagian Pengurusan Masjid (BPM)
    • Bahagian Dakwah (BD)
    • Bahagian Pengurusan Penguatkuasaan (BPN)
    • Bahagian Pengurusan Halal (BPH)
    • Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan (RnD)
    • CAWANGAN
    • PAID Petaling
    • PAID Klang
    • PAID Gombak
    • PAID Sepang
    • PAID Hulu Langat
    • PAID Kuala Langat
    • PAID Hulu Selangor
    • PAID Kuala Selangor
    • PAID Sabak Bernam
    • Institut Pemberdayaan Ummah Selangor (INSPES)
    • Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS)
  • Citizen
    • KEKELUARGAAN
    • Pengurusan Perkahwinan, Perceraian Dan Rujuk
    • Kursus Pra Perkahwinan
    • Permohonan Rundingcara Kekeluargaan
    • Permohonan Kad Perakuan Nikah MyNCR
    • Permohonan Kad MyRadhaah
    • Penolong Pendaftar Perkahwinan
    • TIJARI
    • Tabung Infak Jariah Umat Islam Selangor (TIJARI)
    • PENDIDIKAN
    • Informasi Pendidikan Islam
    • Permohonan Kemasukan Sekolah Prasekolah dan SRAI
    • Pemohonan Kemasukan Sekolah Menengah
    • Semakan Keputusan Peperiksaan
    • Pengurusan PelajarKe Luar Negara
    • HALAL
    • Borang Permohonan Tauliah Penyembelih
    • DAKWAH
    • Sistem Permohonan Tauliah Mengajar
    • MASJID
    • Pengurusan Masjid
    • Pengurusan Khutbah
    • Pengurusan Penulisan Khutbah
    • MSSAAS
    • Portal Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS)
    • MEDIA
    • Facebook
    • Instagram
    • Tiktok
    • Audio
    • Video
    • Twitter
    • Aplikasi Mobile
    • Aduan Awam
    • e-Penyertaan
  • Our People
    • BAKAJASA
    • Borang Keahlian BAKAJASA
    • Borang Permohonan Sumbangan BAKAJASA
    • Jawatankuasa Umum BAKAJASA
    • Buletin BAKAJASA
    • Senarai Ahli BAKAJASA
    • AKRAB
    • Organisasi Jawatankuasa AKRAB
    • Senarai Ahli AKRAB
    • LET'S AKRAB 2024
    • HAB KUALITI & INOVASI
    • Pengenalan
    • Pelaksanaan EOMS ISO 21001:2018
    • Pelaksanaan Anti-Bribery Management System
    • INTEGRITI DAN ANTI RASUAH
    • Pelan
    • Poster / Hebahan / Gambar
    • Garis Panduan
    • Borang / Aduan Integriti
    • TATACARA
    • Tatacara Pengurusan Perkahwinan, Penceraian Dan Pembatalan Serta Ruju’ Orang Islam Negeri Selangor
    • PERKHIDMATAN

    Internet

    • e-Mel
    • HRMIS
    • iSPEKS
    • e-Latihan
    • e-NSIS

    Intranet

    • e-Kehadiran
    • e-Hadir
    • e-Aduan
    • Sistem Aset
    • e-Kenderaan
    • e-SMART
    • Sistem Data RnD
    • Sistem FactSheet
  • Palace News
  • Contact Us

Customer Charter

Home » Customer Charter
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
  • Mengeluarkan keputusan temuduga bagi pengambilan kakitangan kontrak dan memaklumkan kepada calon-calon yang berjaya dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh temuduga.
  • Memastikan aduan kerosakan bangunan di bawah kawalan JAIS diambil tindakan dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh aduan lengkap diterima.
  • Memastikan semua urusan pembayaran kepada pembekal/ kontraktor diselesaikan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh invois dan semua dokumen lengkap diterima.
  • Memastikan maklumat dalam portal jabatan dikemaskini sekurang-kurangnya satu (1) kali dalam tempoh sebulan.
  • Mengeluarkan keputusan bagi permohonan penyewaan tanah di bawah kawalan JAIS dalam tempoh tiga (3) bulan dari tarikh permohonan lengkap diterima.
  • Memberikan maklumbalas kepada aduan-aduan dalam tempoh empat belas (14) hari selepas aduan lengkap diterima.
  • Mengemukakan Surat Akuan Terima kepada pengadu bagi aduan integriti dalam tempoh 3 hari bekerja.
BAHAGIAN UNDANG-UNDANG KELUARGA
  • Memberi maklum balas berkaitan isu-isu perundangan melalui surat / memo / email dalam tempoh lima (5) hari bekerja selepas pengesahan KPNCR.
  • Mengeluarkan surat panggilan kehadiran sesi runding cara dalam tempoh dua (2) hari bekerja selepas kes didaftarkan.
  • Mengadakan perbincangan post mortem bagi aktiviti / program Bahagian yang telah dijalankan sebanyak dua (2) kali setahun.
  • Memastikan permohonan baharu atau penyambungan tauliah Pendaftar Perkahwinan, Penceraian dan Rujuk Orang Islam (bukan wali Raja) dan Penolong Pendaftar Perkahwinan Negeri Selangor dapat diuruskan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan sehingga dihantar ke Ibu Pejabat Istana.
  • Surat sokongan kebenaran berkahwin bagi anak raja/kerabat perempuan dengan orang kebanyakan dalam tempoh satu(1) hari bekerja.
BAHAGIAN PENDIDIKAN ISLAM
  • Mengeluarkan surat sokongan permohonan visa pelajar kepada pemohon yang layak dalam tempoh satu (1) hari.
  • Memastikan keputusan permohonan pertukaran murid SRAI dan SAM/SAMT dimaklumkan dalam tempoh empat belas (14) hari selepas mesyuarat bersidang (mesyuaratdua (2) kali setahun (Jun danDisember).
  • Mengeluarkan keputusan semakan semula kertas jawapan PSRA dalam tempoh 14 hari selepas menerima permohonan yang lengkap.
  • Memastikan surat tawaran ke tingkatan satu (1) SAM dikeluarkan tiga puluh (30) hari selepas keputusan PSRA diumumkan.
  • Memastikan keputusan PSRA dan SMA/SAMTQ diisytiharkan dalam tempoh dua (2) bulan dari tarikh akhir peperiksaan.
BAHAGIAN PENGUATKUASAAN
  • Memberikan nombor rujukan maklumat awam kepada pemberi maklumat serta merta selepas satu maklumat diperakukan dan disahkan.
  • Menyelesaikan perihal jaminan dalam masa 30 minit selepas penjamin mengesahkan tentang kesanggupannya bagi menjadi seorang penjamin.
  • Melengkapkan fail siasatan dalam tempoh 60 hari selepas pegawai penyiasat menerima arahan tentang suatu fail siasatan perlu dibuka.
  • Melengkapkan semula kertas yang dikembalikan oleh Ketua Pendakwa Syar’ie dalam tempoh tidak melebihi 20 hari bekerja selepas arahan diterima.
  • Memberi maklumbalas terhadap permohonan laporan tangkapan dalam tempoh 7 hari bekerja.
  • Melaksanakan tindakan sisatan terhadap maklumat berstatus “FFA – Tindakan Penguatkuasaan” dalam tempoh tidak melebihi 48 jam selepas arahan menyiasat fakta-fakta dan hal keadaan dikeluarkan.
BAHAGIAN PENGURUSAN MASJID
  • Memastikan Teks Khutbah Jumaat dan Dua (2) Hari Raya siap disediakan dan diedarkan dalam tempoh lima (5) hari bekerja sebelum pembacaan khutbah.
  • Surat kelulusan permohonan pembinaan masjid dan surau dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja daripada tarikh mesyuarat jawatankuasa kariah MAIS.
  • Surat kelulusan permohonan kebenaran solat jumaat (sementara) dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja daripada tarikh mesyuarat jawatankuasa kariah MAIS.
  • Surat kelulusan permohonan naik taraf surau ke masjid dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja daripada tarikh Mesyuarat Jawatankuasa Kariah MAIS.
  • Surat kelulusan permohonan pendaftaran surau baru dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja daripada tarikh permohonan lengkap yang diterima.
BAHAGIAN DAKWAH
  • Mengeluarkan notis menghadiri temuduga tauliah mengajar / berceramah empat belas (14) hari bekerja.
  • Maklumbalas permohonan ithbat hafazan dijawab dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja.
BAHAGIAN PENYELIDIKAN & PEMBANGUNAN
  • Membuat kajian dan menyediakan Laporan Hasil Kajian dalam tempoh Sembilan puluh (90) hari dari tarikh arahan diterima.
  • Membuat semakan dan menyediakan laporan bahan penerbitan berunsur Islam dan meragukan dalam tempoh tiga puluh (30) hari dari tarikh arahan diterima.
BAHAGIAN PENGURUSAN HALAL
  • Mengeluarkan keputusan permohonan Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM) yang memenuhi syarat dalam tempoh enam puluh (60) hari bekerja dari tarikh fi diterima
  • Memastikan Tauliah Penyembelih dikeluarkan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja bermula daripada pengesahan Keputusan ujian Tauliah Penyembelih
  • Menyelesaikan tindakan siasatan terhadap aduan yang diterima dalam tempoh tiga puluh (30) hari bekerja dari tarikh penerimaan aduan
INSTITUT LATIHAN & DAKWAH SELANGOR
  • Memaklumkan kepada pelanggan tentang sesuatu kursus yang akan dijalankan sekurang-kurangnya satu (1) bulan sebelum kursus bermula.
  • Memastikan penyampaian kursus mendapat skor purata penilaian sekurang-kurangnya 2.2 pada skala 1-3 melalui Borang Penilaian Kursus.
  • Memastikan prasarana dan kemudahan latihan yang disediakan mendapat skor purata penilaian sekurang-kurangnya 2.2 pada skala 1-3 dalam penilaian kepuasan pelanggan.
MASJID NEGERI
  • Memastikan kehadiran Imam, Bilal dan Noja tiga puluh (30) minit awal sebelum masuk waktu solat.
  • Melaksanakan program kuliah maghrib enam (6) kali seminggu.
  • Melaksanakan program Forum Perdana sebulan sekali.
  • Menyediakan perkhidmatan pemandu pelancong/pelawat di masjid setiap kali diperlukan.
  • Memproses permohonan penggunaan kemudahan masjid dalam tempoh empat belas (14) hari.
  • Mengadakan program bicara ad-din seminggu sekali.
  • Menyediakan perkhidmatan pengurusan jenazah setiap kali berlaku kematian dalam kariah.
JAIS

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

MyHRMIS Mobile

  • Bangunan Sultan Idris Shah, No 2 Persiaran Masjid, 40676 Shah Alam Selangor
  • Tel:03-55143600/3400
  • Faks: 03-55103368
  • Email: info@jais.gov.my

QR CODE

This image has an empty alt attribute; its file name is qrcode.png

Visitors

Last Updated:

Jumaat, 08 Ogos 2025 | 14 Safar 1447H

2025 All rights reserved - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)

Privacy & Security Policy | Disclaimer

  • Home
  • Corporate
    • Department
      • Our Leaders
      • Director's Message
      • Chief Information Officer (CIO)
      • Overview
      • Vision & Mission
      • ISLAMIC. SAVIOUR. OBEDIENCE (I.S.O)
      • Organization Chart
    • State Government
      • Selangor EXCO Committee
      • State Government Policy
    • Division
      • Management Services Division
      • Family Law Division
      • Bahagian Pendidikan Islam (BPI)
      • Bahagian Pengurusan Masjid (BPM)
      • Bahagian Dakwah (BD)
      • Enforcement Management Division
      • Halal Management Division
      • Research & Development Division
    • District/ILDAS/MSSAAS
      • PAID gombak
      • PAID Hulu Langat
      • PAID Hulu Selangor
      • PAID Klang
      • PAID Kuala Langat
      • PAID Kuala Selangor
      • PAID Petaling
      • PAID Sabak Bernam
      • PAID Sepang
      • Selangor Ummah Empowerment Institute
      • MASJID SULTAN SALAHUDDIN ABDUL AZIZ SHAH
  • Citizen
    • E-Library
      • Latest News
      • Announcements
      • Frequently Asked Questions
      • Prayer Time
      • Archive
    • PERKHIDMATAN
      • MARRIAGE, DIVORCE AND REFERRAL APPLICATIONS (NCR)
      • ONLINE NEGOTIATION COMPLAINT
      • ISLAMIC EDUCATION PORTAL
      • REVIEW SYSTEM OF EXAMINATION RESULTS
      • SCHOOL OFFER REVIEW SYSTEM
      • SCHOOL ADMISSION APPLICATION SYSTEM
      • ADMISSION SYSTEM FOR STUDENTS ABROAD
      • E-Masjid Portal
      • PORTAL PENGURUSAN SMART MASJID
      • SISTEM EVO KHUTBAH
      • SISTEM TAULIAH MENGAJAR (E-TAULIAH)
      • TABUNG AMANAH PEMBANGUNAN ISLAM NEGERI SELANGOR(TAPIS)
      • SISTEM TENDER/SEBUT HARGA NEGERI SELANGOR
    • MEDIA
      • FACEBOOK
      • INSTAGRAM
      • TIKTOK
      • TWITTER
      • VIDEO
      • AUDIO
      • ADUAN HOTLINE
      • ADUAN AWAM
  • Our People
    • PEKELILING & GARIS PANDUAN
      • Senarai Surat Arahan Jabatan dan Pekeliling Perkhidmatan
      • 1PP-PORTAL PEKELILING PERBENDAHARAAN
      • Customer Charter
      • PELAN STRATEGIK JABATAN
      • Pelan Strategik ICT Jabatan Agama Islam 2020-2024
      • Dasar Privasi Dan Dasar Keselamatan ICT
      • Tatacara Penerimaan Hadiah Oleh Jabatan Kerajaan
      • Panduan Pemeriksaan Tahunan Aset Alih Kerajaan
      • Panduan Pengemaskinian Rekod HRMIS
      • Tatacara Penggunaan E-mel Rasmi Jais
    • BAKAJASA
      • BORANG KEAHLIAN BAKAJASA
      • BORANG PERMOHONAN SUMBANGAN BAKAJASA
      • JAWATANKUASA UMUM BAKAJASA
      • BULETIN BAKAJASA
      • SENARAI AHLI BAKAJASA
    • AKRAB
      • ORGANISASI JAWATANKUASA AKRAB
      • SENARAI AHLI AKRAB
      • LET’S AKRAB 2022
    • HUB KUALITI & INOVASI
      • PENGENALAN (HUB KUALITI & INOVASI)
      • PELAKSANAAN EOMS ISO 21001:2018
      • PELAKSANAAN ANTI-BRIBERY MANAGEMENT SYSTEM
    • PERKHIDMATAN
      • Muat Turun Borang
      • INTERNET
        • E-MAIL
        • HRMIS
        • iSPEKS
        • e-LATIHAN
        • e-NSIS
        • TAQWIM INSPES
      • INTRANET
        • e-KEHADIRAN
        • e-HADIR
        • e-ADUAN
        • e-KENDERAAN
        • e-SMART
        • SISTEM DATA RND
        • SISTEM FACTSHEET
  • BERITA DARI ISTANA

Kebolehcapaian

  • Powered with favoriteLove by Codenroll